آگاه اندیشان
دانستنیهای پیمانکاری
دانستنیهای پیمانکاری
دسته بندی: حسابداری
تاریخ: ۱۳۹۶/۱/۲۳
تعداد بازدید: ۳۳۲
تعداد نظرات: ۰

انواع قراردادهاى پیمانکارى:

قراردادهای پیمانکاری در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد می تواند به اشکال مختلفی بین پیمانکار و کارفرما منعقد شود. قراردادهای متداول پیمانکاری به شرح زیراست:

**قرارداد مقطوع
این نوع قرارداد معمولا به یکی از دو شکل زیر تنظیم می شود:
الف- پیمانکار توافق می کند که در ازای دریافت مبلغی معین کل عملیات موضوع پیمان را انجام دهد.
ب - پیمانکار توافق می کند که در ازای دریافت مبلغی معین برای هر واحد کاری که انجام می دهد (مثلا یک متر مربع زیربنا یا یک متر خاکبرداری) موضوع عملیات پیمان را انجام دهد.
معمولا در طرح های بزرگ و بلندمدت طبق ماده خاصی در قرارداد پیش بینی می شود که بهای واحد کار یا مبلغ پیمان براساس تغییرات شاخص قیمت ها تعدیل شود.

قرارداد امانى:
در این نوع قرارداد، مخارج مجاز یا تعیین شده درقرارداد به پیمانکار مسترد می شود و در ازای خدماتی که انجام داده است درصد معینی از مخارج یا حق الزحمه ثابتی را دریافت می کند. مانند قراردادهای خدمات مدیریت تهیه طرح وخدمات مشاورهای، تهیه طرح یا خدمات مدیریت کنترل ونظارت و یا پیمانکاری عملیات اجرایی و یا ساخت تجهیزات.

قرارداد براساس مواد و دستمزد:
این نوع قرارداد مشابه قرارداد امانی است و طبق آن پیمانکار توافق می کند که در ازای دریافت دستمزد مستقیم با نرخ ساعتی معین و قیمت مواد و مصالح و سایر مخارجی که طبق قرارداد انجام داده است، موضوع عملیات پیمان را انجام دهد. پیمانکار نرخ ساعتی دستمزد را براساس بازیافت دستمزد و هزینه های غیرمستقیم و سود مورد انتظار تعیین میکند.

Acc Learn Center

۰

۰

نظرات