آگاه اندیشان
اعتبار اسنادي (Letter of Credit) چیست ؟
اعتبار اسنادي (Letter of Credit) چیست ؟
دسته بندی: حسابداری
تاریخ: ۱۳۹۵/۱/۲۵
تعداد بازدید: ۲۰۸
تعداد نظرات: ۰

اعتبار اسنادي (Letter of Credit)، تعهد مشروط بانك گشايش كننده اعتبار است در مقابل فروشنده كالا با اين شرط كه در صورتي كه فروشنده كالا را طبق شرايط مندرج در اعتبار، تا زمان معين و طبق مبلغ مشخص شده براي خريدار ارسال نمايد، وجه كالا را از ناحيه خريدار به فروشنده پرداخت نمايد. در واقع به موجب اعتبار اسنادي، بانك پرداخت وجه كالاي فروخته شده را به حساب فروشنده را تضمين مي‌نمايد و فروشنده با خيال آسوده‌تري اقدام به عقد قرارداد فروش كالا با خريدار مي‌نمايد.

به عبارت ديگر LC تعهدي كتبي است كه بانك خريدار به فروشنده مي دهد، كه در ازاي انجام تعهدات في‌مابين‌ و تحويل اسناد قابل قبول بانك خريدار از ناحيه فروشنده، وجه كالاي فروشنده را در سررسيد و طبق شرايط توافق شده در پيش فاكتور يا قرارداد به فروشنده پرداخت مي‌نمايد.

فروشنده تا زماني كه LC‌معتبر است و بانك فروشنده به آن مهلت داده است مي‌تواند انصراف خود را اعلام نمايد يا بي اهميتي نمايد كه در اينصورت LC باطل مي‌شود. در صورت انصراف فروشنده، خريدار فقط از طريق قرارداد خود با فروشنده مي‌تواند ادعاي خسارت نمايد. ولي خريدار پس از گشايش اعتبار به هيچ وجه نمي‌توان انصراف دهد مگر با رضايت فروشنده و بانك ميداء. 

در روش LC سه نسخه سند وجود دارد:
- نسخه فروشنده
- نسخه شركت حمل و نقل
- نسخه بانك مقصد (خريدار)
همچنين اسنادي كه توسط بانك مهر و امضاء و تاييد شده باشد معتبر است. اسناد LC‌در ابتدا براي تاييد به بانك  و سپس گمرك ارائه مي شوند.

Acc Learn Center

 

۲

۰

نظرات