آگاه اندیشان
اشکال ورشکستگی
اشکال ورشکستگی
دسته بندی: حسابداری
تاریخ: ۱۳۹۶/۳/۰۶
تعداد بازدید: ۳۲۳
تعداد نظرات: ۰

اشکال ورشکستگی :

1-  ورشکستگی مالی

ورشکستگی مالی یا اعسار، به ضعف در ایفای تعهدات در زمان سررسید اطلاق می گردد. معمولا نشانه تنگنای مالی، فقدان سرمایه درگردش است که خود ناشی از علل دیگری مانند ساختار سرمایه‌ای ضعیف، استقراض جاری بیش از حد، هزینه عملیاتی بالا و امثال این موارد می باشد.

2.رشکستگی تجاری(حقوقی)

به موجب ماده 412 ‏قانون تجارت: «‏ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهدة اوست، حاصل می‌شود». بنابراین دو شرط اساسی برای اعلام وررشکستگی شرکت عبارت است از اینکه: اولاً، شرکت تجاری باشد. ثانیاً، قادر به پرداخت دیون خود نباشد. بنابراین اعسار یک «وضعیت مالی» ‏می‌باشد.ولی ‏ورشکستگی، یک «وضعیت حقوقی قضایی» است. یعنی شرکتی که از نظر مالی ورشکسته است. در صورتی از جهت حقوقی نیز ورشکسته است که دادگاه او را ورشکسته اعلام نماید.

3.ورشکستگی اقتصادی

 هنگامی رخ می‌دهدکه بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نیمی از سرمایه شرکت از میان برود. یعنی شرکت مشمول مادة 141‏قانون تجارت اصلاحی گردد. مادة مزبور می‌گوید: «اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رأی به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات مادة 6 این قانون، سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد» .

#ورشکستگی

Acc Learn Center

 

۱

۰

نظرات